Mark Hoedemakers

Gemeenteraadslid, Bestuurslid

• Geboortedatum:

13 maart 1980

gemeenteraadslid, bestuurslid, lid raad van bestuur Intercommunale Zwembaden Kinrooi-Maaseik-Dilsen-Stokkem, voorzitter Vereniging van Belgische Karpervissers, bestuurslid Maasvissers Geistingen, bestuurslid Natuurpunt Maasmechelen, Vorst carnavalsvereniging De Rabbedabbers, lid van diverse verenigingen in Kinrooi en ver daar buiten.

Waarvoor wil je je de komende jaren inzetten?

Als geboren en getogen Kinrooienaar, leerkracht LO in het secundair onderwijs, (bestuurs)lid van een aantal uiteenlopende verenigingen in onze eigen gemeente en ver daarbuiten, partner van Carmen en fiere papa van Lenn en Amélie, besef ik dat je kansen moet grijpen als deze zich aandienen. Gelukkig kan dat in ons ‘kansrijk Kinrooi’! Met een positieve doch kritische ingesteldheid ben ik trots op al het goede in onze gemeente, en zet ik me graag in om de vele kansen en uitdagingen die er nog liggen ‘beet te pakken’. Zowel door kleine, dagdagelijkse dingen en dienstbetoon, als door goed gemeentebestuur. Anno 2018 sta ik reeds 6 jaar als gemeenteraadslid ten dienste van alle inwoners van onze prachtige fusiegemeente. Dit werk wil ik, samen met onze bekwame ploeg, graag verder zetten.

Zonder te overdrijven zet ik maar al te graag in de verf dat Kinrooi als plattelandsgemeente mee in de kopgroep rijdt van het Belgisch peloton. We moeten in geen geval onderdoen voor heel wat centrumsteden! Kinrooi is rijk aan verenigingen, is met recht en reden verkozen tot meest hartveilige gemeente van Vlaanderen, meest visvriendelijke gemeente van Vlaanderen, we zijn de beste leerling van de klas inzake het aantal zonnepanelen in verhouding tot het aantal inwoners, we trekken de kar wat betreft innovatieve land- en tuinbouw, we dragen fier de titel 'Aspergegemeente van Vlaanderen', met het ingenieus irrigatienetwerk CIRO kunnen onze landbouwers hun akkers het hele jaar door (ook in geval van extreme droogte!) probleemloos besproeien, het waterrecreatiegebied De Spaenjerd krijgt momenteel een ingrijpende make-over (met gelden van de provincie en uit het grindfonds, en dus niet met middelen van de eigen gemeente) en zal binnenkort nog meer dan vroeger een toeristische troef van formaat zijn, enz. Samengevat: het is hier goed leven, als je met een positieve blik naar de feiten kijkt.

Kinrooi is ook op financieel vlak een gezonde gemeente. De belastingsdruk voor de inwoners hoort bij de allerlaagste van het land, en ondanks dat gegeven zijn we erin geslaagd om heel wat investeringen te doen waar meerdere generaties de vruchten van kunnen plukken. Ook dit is een beleidskeuze die ik graag met onze burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden verder wil zetten.

Natuurlijk is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Er liggen nog heel wat uitdagingen op de plank. Mobiliteit, lokale tewerkstelling, faciliteiten en ondersteuning voor onze jeugd, vergrijzing, enz. Niet al het werk dat voortvloeit uit deze thema's is in een handomdraai op te lossen, maar waar een wil is, is een weg! Zeker in ons 'kansrijk Kinrooi'!

Je grootste dromen voor Kinrooi zijn?

We mogen best fier zijn op onze plattelandsgemeente. Wat goed is, moeten we behouden, en anderzijds moeten we verbeteren wat nodig is.

Enkele persoonlijke speerpunten:

- Kinrooi moet wat mij betreft Kinrooi blijven. Evenwichtige samenwerkingsakkoorden zijn op dit moment een betere keuze dan een (gedwongen) fusie met een van de buursteden. De geografische en financiële realiteit zijn dé feiten bij uitstek om een gedwongen fusie uit te sluiten. De hogere overheid moet bij mogelijke verplichte fusies aan maatwerk doen en faciliteren naargelang de lokale situaties, niet met een ‘afkoopsom’ gemeenten die gezond zijn met de rug tegen de muur plaatsen. Eerst het boek schrijven, dan pas de kaft er rond!

- Maximale ondersteuning voor onze meest kwetsbare inwoners.

- Een bruisend verenigingsleven behouden.

- Onze eigen landbouw laten floreren, en ruimte bieden voor innovatie en de 'landbouw van morgen' via Agropolis Park.

- Aantrekken van nieuwe bedrijven, en groeikansen geven aan zij die reeds ondernemen, door uitbreiding van onze KMO-zones Leuerbroek en Heikemp.

- De uitbouw van één van de mooiste waterrecreatiegebieden van het land, met medewerking van, en vóór alle gebruikers.

Welke hobby's heb je?

Karpervissen, waterbeheer (visstand-, oever- en waterbeheer), schrijven (blogs, hengelsportartikels, carnavalskrant ‘De Rabbedabber’, ...), carnaval, film, muziek, ...